اضافه وزن در ناحیه ی شکم خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد

19مه 2021- محققان گفتند: خطر ابتلا به بیماری قلبی در افرادی که شکم بزرگی دارند، حتی اگر اضافه وزن نداشته باشند، زیاد است.

انجمن قلب آمریکا، در یک بیانیه علمی اعلام کرد این یافته ها در یک زمان مهم ارائه شده اند زیرا چاقی به یک اپیدمی تبدیل شده و تأثیر بسزایی بر سلامتی دارد.چاقی همچنین با سایر بیماریها مانند دیابت نوع 2 ، فشار خون بالا و کلسترول بالا در ارتباط است.اما این واقعیت که افراد فاقد اضافه وزن، که فقط چربی بیشتری در دور کمر خود دارند، نیز می توانند در معرض خطر بیماری های قلبی باشند، نگران کننده است.

دکتر تیفانی پاول-ویلی، رئیس کمیته ی نویسندگان این بیانیه، گفت: این بیانیه علمی جدیدترین تحقیقات و اطلاعات مربوط به رابطه بین چاقی و درمان چاقی در بیماری عروق کرونر قلب، نارسایی قلبی و آریتمی ها را ارائه داده است.زمان ارائه ی این اطلاعات مهم است زیرا اپیدمی چاقی به طور قابل توجهی در افزایش بار جهانی بیماری های قلبی عروقی و بسیاری از بیماری های مزمن سلامتی که بیماری های قلبی را نیز تحت تأثیر قرار می دهند، نقش دارد.

محققان کشف کردند که خطر ابتلا به بیماری قلبی در افرادی که چاقی شکمی و چربی اضافی در اطراف قسمت میانی بدن و اطراف ارگانهای شکمی خود دارند، بدون در نظر گرفتن شاخص توده بدن (BMI) افزایش می یابد.

این یافته ها این تیم را بر آن داشت تا پیشنهاد کند که چربی شکمی علاوه بر BMI در طی معاینات منظم مراقبت های بهداشتی اندازه گیری شود تا بتوان خطر بیماری قلبی را برای افراد بطور صحیح ارزیابی کرد.

دکتر پاول-ویلی گفت: مطالعاتی که رابطه بین چربی شکمی و نتایج قلبی عروقی را بررسی کرده اند، تایید می کنند که چربی احشایی یک خطر واضح برای سلامتی است.برای شناسایی مداخلات موثر( مانند جراحی چاقی) برای بیماران چاق بمنظور بهبود نتایج بیماریهای قلبی عروقی و کاهش مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی عروقی، تحقیقات بیشتری لازم است.

این بیانیه در مجله ی Circulation، از انتشارات انجمن قلب آمریکا چاپ شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/may/excess-tummy-weight-increases-heart-disease-risk.html